Zakres działań:
-
Prowadzenie ewidencji podatników podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, podatku od środków transportowych - dot. osób fizycznych, prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz prowadzenie ewidencji podatkowej nieruchomości w systemie informatycznym.
-
Prowadzenie rejestrów wymiaru podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od środków transportowych oraz opłaty targowej.
-
Prowadzenie rejestrów przypisów, odpisów podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od środków transportowych oraz opłaty targowej.
-
Uzgadnianie stanu faktycznego i stanu kont podatników podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od środków transportowych z zapisem:
-
ewidencji gruntów i budynków,
-
ewidencji rejestrów pojazdów.
-
Prowadzenie ewidencji opłaty skarbowej a także dokonywanie wymiaru oraz poboru i zwrotu opłaty skarbowej.
-
Prowadzenie czynności sprawdzających.
-
Przygotowywanie interpretacji podatkowych w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.
-
Wykonywanie czynności w trybie pomocy administracyjnej na rzecz innych organów podatkowych.
-
Wydawanie zaświadczeń - w zakresie podatków i opłat, do których ustalania bądź określania właściwy jest Wydział.
-
Wydawania zaświadczeń w podatkach i opłatach w zakresie przewidzianym w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego.
-
Przygotowywanie wniosków dla PFRON w sprawie przyznanej subwencji z tytułu ustawowych zwolnień zakładów pracy chronionej.
-
Opracowywanie projektów uchwał Rady Miasta dotyczących podatków i opłat lokalnych.
-
Udostępnianie informacji stanowiących tajemnicę skarbową w trybie i na zasadach przewidzianych w ustawie Ordynacja podatkowa.
-
Sporządzanie sprawozdań w zakresie realizowanych dochodów Miasta.
-
Sporządzanie sprawozdań podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego w trybie i na zasadach przewidzianych w art. 7b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
-
Prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie podatków i opłat lokalnych (w tym opłaty skarbowej).
-
Prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w ustawie z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
-
Prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie opłat za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej, o której mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017r. Prawo wodne.
-
Prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie opłaty eksploatacyjnej, o której mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011r. Prawo geologiczne i górnicze.
-
Prowadzenie ewidencji księgowej kar porządkowych, o których mowa w ustawie Ordynacja podatkowa.
-
Przestrzeganie terminowej realizacji zobowiązań podatkowych oraz pozostałych należności wymienionych wyżej w pkt 16 - 20 – w tym podejmowanie działań związanych z windykacją zaległości (wystawianie upomnień, tytułów wykonawczych).
-
Prowadzenie korespondencji z komornikami sądowymi, naczelnikami urzędów skarbowych oraz innymi instytucjami w ramach prowadzonych działań windykacyjnych.
-
Prowadzenie księgi rachunkowej podatków i opłat lokalnych - Eurobudżet, zgodnie z zasadami rachunkowości i planem kont oraz funkcjonującymi w tym zakresie przepisami prawa powszechnie obowiązującego oraz wewnętrznymi procedurami Urzędu Miasta.
-
Rozliczanie inkasentów opłaty targowej i opłaty skarbowej.
-
Bieżąca obsługa podatników.
-
Przeprowadzanie kontroli podatkowych oraz będących ich konsekwencją postępowań podatkowych.
-
Prowadzenie czynności dowodowych w terenie ( w tym w szczególności oględzin) oraz weryfikacja w terenie zawartości dokumentacji podatkowej ze stanem faktycznym nieruchomości w zakresie wskazanym przez pracowników Wydziału.
-
Sporządzanie planów kontroli podatkowych oraz sprawozdań z wykonania planów kontroli - stosownie do zapisów Zarządzenia Prezydenta Miasta Mysłowice w sprawie przeprowadzania kontroli podatkowych.
-
Prowadzenie postępowań, przygotowywanie projektów oraz wydawanie decyzji dotyczących ulg w spłacie zobowiązań podatkowych, a także innych należności o charakterze publicznoprawnym.
-
Przygotowywanie projektów opinii Prezydenta w sprawie wyrażenia zgody na zastosowanie ulg w poborze należności realizowanych przez Urząd Skarbowy, a stanowiących w całości dochód gminy.
-
Prowadzenie postępowań i załatwianie spraw w zakresie udzielania ulg w spłacie należności o charakterze cywilnoprawnym oraz przygotowywanie w tym zakresie projektów stosownych rozstrzygnięć.
-
Prowadzenie postępowań związanych z udzielaniem pomocy publicznej na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych oraz zasad stosowania art. 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) wraz z aktami wykonawczymi statutowych instytucji Unii, w tym w szczególności sporządzanie projektów w w/w sprawach.
-
W zakresie postępowań związanych z udzielaniem pomocy publicznej przez inne wydziały Urzędu Miasta Mysłowice – wydawanie opinii i zaświadczeń o pomocy de minimis (w tym opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego).
-
Sporządzanie zbiorczych sprawozdań o udzielenie (nie udzieleniu) pomocy publicznej z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP i Systemu Rejestracji Pomocy Publicznej, sprawozdań o zaległych należnościach przedsiębiorców z tytułu świadczeń na rzecz sektora finansów publicznych oraz zbiorczych informacji o ulgach w spłacie należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.
-
Przygotowywanie projektów uchwał Rady Miasta Mysłowice związanych z udzielaniem pomocy publicznej i ich monitorowanie.
-
Prowadzenie egzekucji administracyjnej obowiązków, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji realizowanych przez Prezydenta Miasta Mysłowice.
-
Dokonywanie czynności zabezpieczających w szczególności zabezpieczeń należności pieniężnych poprzez: wpis hipoteki przymusowej w księgach wieczystych na wniosek właściwej merytorycznie komórki Urzędu Miasta pełniącej funkcje wierzyciela oraz zastawu skarbowego; a także przyjmowanie i administrowanie dobrowolnymi zabezpieczeniami.
-
Monitorowanie dokonywanych zabezpieczeń (w tym m.in. dokonywanie kolejnych wpisów, wykreśleń czy ograniczeń sumy hipoteki).
-
Ujawnianie wierzytelności lub zaległości w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz wnioskowanie o ich wykreślenie, wydawanie postanowień związanych z prowadzonymi postępowaniami egzekucyjnymi w trybie i na zasadach przewidzianych w Kodeksie postępowania administracyjnego w związku z art. 18 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
-
Występowanie do organów administracji publicznej i innych podmiotów (w tym komorników sądowych i poborców skarbowych) w sprawach niezbędnych do prowadzenia egzekucji lub postępowania zabezpieczającego.
-
Sporządzanie sprawozdań w zakresie zadań realizowanych przez organ egzekucyjny lub zabezpieczających.
-
Ewidencjonowanie i rozliczanie wpłat uzyskanych w ramach prowadzonych czynności egzekucyjnych.
|